S cílem usnadnit uživatelům používat naše webové stránky využíváme cookies. Kliknutím na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s použitím preferenčních, statistických i marketingových cookies pro nás i naše partnery. Funkční cookies jsou v rámci zachování funkčnosti webu používány po celou dobu procházení webem. Podrobné informace a nastavení ke cookies najdete zde.

Díla, umístěná na webových stránkách galerie, jsou k vidění i v prostorách galerie.

Instagram, Logo, Fotografie, Fotoaparát

 

 

 

VÝSTAVY MALÍŘŮ

BALEJ VILÉM, BAŘINKA PETR, BESTA PAVEL, BLABOLILOVÁ MARIE, BLÁHA VÁCLAV, BLAHUTOVÁ SIMONA, BRÁZDA PAVEL, CZESANÝ JONÁŠ, DIVIŠ STANISLAV, FRANTA ROMAN, GEBAUER KURT, GRODL JAROSLAV-PURE BEAUTY, GRUBER PETR, HÁBL PATRIK, HOFFMEISTEROVÁ XÉNIA, JAKUBÍČKOVÁ ELIŠKA, JANOVSKÝ JAKUB, KAŠPAR ADAM, KAUFMAN MIREK, KINTERA KRIŠTOF, KNAP JAN, KOUDELOVÁ-BASJUKOVÁ ŠÁRKA, LAHODA TOMÁŠ, LINHART ZBYNĚK, LOMOVÁ IVANA, MAINER MARTIN, MALEČEK ONDŘEJ, MICL-NOVOTNÝ MICHAL, MIFFEK LUKÁŠ, NAČERADSKÝ JIŘÍ, NĚMCOVÁ BARBORA BOŽENA, NIKL PETR, NOVÁK VLADIMÍR, OUHEL IVAN, PAVLÍK PETR, PETRBOK JIŘÍ, POPAJA ALDIN, PÍSAŘÍK PETR, POLCAR TOMÁŠ, RITTSTEIN MICHAEL, ROUBÍK ONDŘEJ, RŮŽIČKA ALEŠ, SALAJKA MARTIN, SEDLECKÝ ZBYNĚK, SLAVÍK MAREK, SMETANA TOMÁŠ, SOPKO JIŘÍ, SPEVÁK TOMÁŠ, STŘÍŽEK ANTONÍN, SUCHAN LEOŠ, SYMŮNEK ALFRÉD, ŠÁROVEC MARTIN, ŠIMERA EVŽEN, ŠKAPA MICHAL, ŠPAŇHEL JAKUB, ŠTECH ADAM, ŠTĚDRÝ KAREL, ŠVECOVÁ PETRA, ŠVÉDA JAKUB, TICHÝ OLDŘICH, TRABURA ROMAN, TYPLT LUBOMÍR, TYTYKALO JAKUB, VALEČKA JAROSLAV, VÉLA VLADIMÍR, VELÍŠEK MARTIN, VĚTROVSKÝ VLADIMÍR, ZADÁKOVÁ-RŮŽIČKOVÁ ŠÁRKA.

 

 

 

 

 

 

 

.







AKTUÁLNÍ VÝSTAVA 

 

 
 

TOMÁŠ LAHODA 

Malíř, kurátor a pedagog, narozen 1954 v Praze. V letech 1973 až 1979 studoval na Akademii výtvarných umění v Praze. Tomáš Lahoda působil jako vedoucí ateliéru malby na Jutské akademii v Dánsku (1993–1998), v letech 2007 až 2012 jako vedoucí ateliéru malba I na FaVU v Brně, od roku 2013 působí na FR Univerzity Pardubice. Malířská tvorba Tomáše Lahody je konceptuální: často pracuje v cyklech, vytváří vždy sérii obrazů na určité téma – kritika současné konzumní společnosti, podoby proměny kýče či interpretace světa reklamy na parfémy a luxusní zboží, které je spojováno s osobní spotřebou a ideálem krásy. Síla instalování a aranžování těchto produktů vytváří novou manipulující roli ve vztahu ke svému obsahu a k našim tužbám a očekávání. Podbízí k uspokojení slastí, potřebě pocitu bezpečí, sociálního statutu a postavení. Druhá řada obrazových cyklů přetavuje slibné a podmanivé reklamní slogany do téměř nečitelných kompozic ve stylu neo-geometrických abstrakcí. Tomáš Lahoda ve svých obrazech střídá realistickou malbu s abstraktivními formami, přejímá vizuální výstřednost reklamního materiálu a dále ji stupňuje kombinací hyperrealistického airbrushe a štětcové malby. Zrak diváka je atakován škálou vibrujících, fluoreskujících přímých barev. Výtvarná přemrštěnost vede diváka ke konfrontaci se světem spotřeby. S hravostí, nadhledem a ironií odhaluje základní rysy současnosti-hédonismus, individualismus a narcismus. Tomáš Lahoda patří k nemnoha českým umělcům, kteří získali své publikum i v zahraničí. Jeho práce jsou známější ve světovém kontextu, kde také nejčastěji vystavuje a kde jsou jeho díla zastoupena, mimo jiné v Muzeu Wurth v Německu, v Muzeu moderního umění Soro v Dánsku, v Národní galerii v Praze. Malíř žije a pracuje v Praze a v Kodani.    

Michaela Jermanová

Tomáš Lahoda: série „Hlug“ a „I Zimbra“

Někdy od roku 2017 začal Tomáš Lahoda používat tape, hnědé lepící pásky na některých obrazech série Ad Paintings. V roce 2022 na počátku ruské invaze na Ukrajinu zjištˇoval, jaká barva lepící pásky se má na Ukrajinu poslat, aby se mohli vojáci označovat, identifikovat a rozeznat od nepřítele. Negace funkcionality lepících pásek, které jsou běžně asociovány s balením, jsou tam používány jako významotvorný, nezbytný identifikační prvek k přežití.

V té době vznikaly skici k nové sérii Hlug. Tématem série s použitím hnědých i jiných barevných lepících pásek jako levného lo-fi malířského prostředku je (stejně jako u série I Zimbra) Inflace informačního obsahu. S referencemi na postmoderní abstrakci a graffiti tagy, jsou obrazy komponovány jakýmisi porouchanými slovy, tvoří nejasnou ozvěnu, šelest, pozůstatek roztřesených, narušených a rozmělněných slov ve třech jazycích, ve kterých se autor celoživotně pohybuje (čeština, angličtina, dánština). Slova jako ready-made: NOIS (noise), HLUG (hluk) a STøJ (stoj) a industriální materiály se stávají nositeli vizuální informace která je nekonečně multiplikována, přetvářena a podvracena. Abstrahování a dekonstrukce jazyka až k nečitelnosti je rekontextualizují do nových vizuálních situací.

Práce s dekonstrukcí textu a obsahu rozvíjel autor už v předešlých sériích Decompositions, Neo-Geo, Ad Paintings a Makat. Záměrná obtížnost dešifrovat tyto obrazy je obsahově vyprazdňuje a posouvá do formální geometrické abstrakce, znaku. Relativizace, rozpouštění a rozmělnění významů a obsahu slov/vět/textů, je dnes všeobecně rozšířenou negativní praxí. Z obsahu se stává ohybná dekorace, která může nabývat významů podle libovolného individuálního výkladu.

V roce 1979 vydal David Byrne se svou new yorkskou kapelou Talking Heads album Fear of Music, na kterém je výtečná skladba I Zimbra, kterou byl Lahoda tehdy ihned inspirován k prvním skicám k obrazům, vycházejících z textu této písně. Text ovšem napsal již v roce 1932 dadaista Hugo Ball, jako poukaz na to, že existují také jiní lidé, nespoutaného ducha, povznesení nad vedením válek a vzkvétáním nacionalizmu, kteří žijí pro jiné ideály. Lahoda poslouchal v té době i francouzskou hudební skupinu Magma, hrající progresivní rock. Kapela měla v 70tých letech podobnou strategii, nahrávala konceptuální alba odehrávající se v dystopickém světě planety Kobaïa, a texty písní jsou psány ve fiktivním jazyce. Kurt Schwitters, Ballův dadaistický kolega při uvedení své Ursonáty, 40ti minutové zvukové vokální poezie, také složené z nesmyslných slov, protěžoval použití nesmyslu jako smysluplnost v nesmyslném světě. Schwittersova kompozice balancuje na hranici mezi hudbou a jazykem, zároveň tvoří i svérázné grafické dílo. Ursonátu lze chápat jako skladbu složenou z jazykové pralátky - z hlásek. Výraz pralátka či prafenomén lze nalézt už u antických přírodních filozofů, později např. Herdera, Goetha, Novalise nebo Nietzscheho. Schwitters vědomě navazuje na tuto tradici a z pralátky jazyka vytváří zcela autonomní abstraktní jazyk, který na první pohled působí jako pouhá rytmická změť hlásek a skřeků, ve skutečnosti však působí mnohem pravdivěji než významově vyprázdněný konvenční jazyk. Znechucení nad vyprazdňováním obsahu slov a vět v současné postfaktické době bylo nakonec také pro Lahodu iniciačním podnětem k vytvoření obrazů série            I Zimbra, na kterých jsou jednotlivá nesmyslná, ovšem často libozvučná slova Ballova textu malována, respektive lepena lepícími páskami na plátno. Lepící pásky zde paradoxně na první pohled vypadají jako přesná realistická trompe l´oeil imitace malby štětcem nebo špachtlí, s pastózními vrstvami, lazurami a přemalbami.

Ursula Panhans-Bühler

 

 

YTYyODQzMj